INFOBESITAS

erdinc-sacan-web

 

In het dagblad Trouw van 22 februari 2010 stond er een artikel over infobesitas. Hierbij een kort citaat: Angst om er niet bij te horen, om iets te missen van de grote hoeveelheid informatie, maakt jongeren ziek. Geen zwaarlijvigheid, obesitas, maar informatieovervloed, infobesitas. Het is de nieuwe ziekte. Ook dé nieuwe trend, vooral onder jongeren.

Tijdens iedere jaarwisseling wordt er een evaluatie gemaakt van het jaar ervoor en kijkt men vooruit. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met trendwatchers, trend rapporten en niet alleen in de reisbranche. Alle branches doen er aan mee. “De beste manier om de toekomst te voorspellen is deze te creëren,” zei Peter F. Drucker, Amerikaans management consultant en auteur. Voor de mensen onder ons die de ontwikkelingen op de voet volgen en misschien zonder dat ze het in de gaten hebben de ziekte van “infobesitas” onder hun leden hebben zijn de volgende ontwikkelingen alweer achterhaald, maar voor de overgrote meerderheid is dit nieuw en ongrijpbaar.
In de Future Store in Rheinberg (Duitsland) worden de nieuwste ontwikkelingen in shoppen getest. Zo heb je bijvoorbeeld een kledingzaak zonder paskamers. Het zou toch heerlijk zijn om kleren te kopen zonder dat je iedere keer de kleding in een zweterig pashokje moet aanpassen. Welnu, in de toekomst zal dat kunnen. Cisco’s augmented reality spiegel geeft een doorkijkje hoe nieuwe technieken winkel omgevingen zullen transformeren. Aan de spiegel zou een “Share This” knop kunnen komen, zodat de klanten de nieuwe kleding met hun sociale netwerk kunnen delen of hun opinie vragen. Stel je voor dat je een reisbureau instapt en daar staat dan een applicatie klaar die je de geuren, geluiden, weeromstandigheden zo realistisch mogelijk toont van een vakantieoord. Geen brochures, geen foto’s! Mochten de reisbureaus echt verschil willen maken in vergelijking met online boeken, dan moeten ze zich nog meer richten op zulke interessante ontwikkelingen.
Een ander voortdurende ontwikkeling zijn diverse apps die beschikbaar komen voor de iPhone en de iPad. Softwareontwikkelaar Quest Visual heeft een iPhone-app gemaakt die de camera gebruikt om tekst die in beeld is automatisch te vertalen en terug te projecteren op het camerabeeld. Momenteel worden alleen Engels en Spaans ondersteund. Weg met die zakwoordenboekjes! Gewoon je telefooncamera op een bord richten en het wordt voor je vertaald. Nu nog een applicatie die je kunt richten op iemand die praat en dat je het dan vertaald hoort, of ga ik nu te ver met het “voorspellen” van de toekomst…




Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!
Haber her gün e-postanıza gelsin

Haber her gün e-postanıza gelsin

Yeni haberleri e-postanıza ulaştırmamız için mail adresinizi girmeniz yeterli.

You have Successfully Subscribed!