Tegenwoordig krijg ik steeds vaker mails of telefoons binnen van mensen uit mijn omgeving die of zelf werk zoeken, of die mensen kennen die nog geen baan hebben. Ondanks het feit dat ik zelf geen werving & selectie bureau heb, probeer ik deze mensen zoveel mogelijk te helpen. Minste wat ik kan doen is hun CV en motivatiebrief doorsturen naar bedrijven, personen waarvan ik weet dat ze mensen zoeken en/of ook een groot netwerk hebben. Soms lukt het binnen een week om de werkzoekende aan een baan te helpen, soms lukt het helemaal niet. Het grootste probleem van de jongeren die moeite hebben met het vinden van een geschikte baan is het ontbreken van een netwerk.
Je netwerk houdt je op de hoogte van vacatures, potentiële klanten, brengt je op nieuwe ideeën, vergroot je naamsbekendheid en breidt je kennis uit. Hoe meer mensen weten wie je bent en wat je doet, hoe groter de kans dat je in contact komt met geïnteresseerde ‘decisionmakers’.
De kern van netwerken is informatie verzamelen en verspreiden. Een aantal tips om je te helpen om een goede netwerker te worden.
Stop je tijd en energie vooral in je bestaande relaties
Het is niet nodig om je netwerk constant verder uit te breiden. Je bestaande netwerk is een stuk groter dan je denkt. Je kennissen hebben op hun beurt kennissen die zij kunnen aanspreken om informatie in te winnen of te verspreiden. Je moet ook durven vragen. Als je hulp nodig hebt, vraag om hulp. Als je geen baan kunt vinden na verschillende pogingen, laat je CV en je motivatiebrief nakijken door een ervaren persoon.
Leg de informatie die je hebt over je verschillende relaties goed vast bijv. In een visitekaart map. Zorg dat je een pen bij je hebt en maak aantekeningen op de visitekaartjes die je verzamelt. Noteer gemaakte beloftes of een opvallend uiterlijk kenmerk, zoals een baard.
Geef oprechte aandacht
Om te netwerken hoef je niet noodzakelijk vlot en spontaan te zijn. Het allerbelangrijkste is dat je welgemeende aandacht geeft aan je kennissen. Dit doe je door op zoek te gaan naar gemeenschappelijke interesses, goed te luisteren en veel vragen te stellen. Je kunt beter tijdens een beurs, borrel, netwerkavond of een bijeenkomst met een a twee personen intensief spreken, dan met 20 personen oppervlakkig. Het gaat dus niet om wie de meeste visitekaarten heeft verzameld.
Maak niet teveel reclame voor jezelf
Een minuutje reclame maken is prima. Maar te lang over jezelf praten roept irritatie op. “Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.” Confucius
Doe jezelf niet anders voor dan je bent
Je hoeft niet zomaar kritiekloos in te stemmen met alles wat je kennissen zeggen. Probeer eerlijk te zijn en laat zien dat je op bepaalde vlakken anders bent dan zij. Lieg je, dan loop je de kans dat je onbetrouwbaar overkomt.
Denk aan je imago
Let erop dat je kennissen een positief beeld van jou verspreiden naar de buitenwereld. Koester hen en behandel hen goed. Zo vergroot je de kans dat ze positief over je zijn.
Treed eens buiten je netwerk
Probeer af en toe relaties aan te gaan buiten je eigen sector of domein. Op die manier zet je je oogkleppen af en creëer je nieuwe kansen.
Denk aan de opvolging
Zonder opvolging verwateren de contacten snel. Plan in wanneer je die nieuwe kennissen een mailtje stuurt of even belt. Doe je dat niet, is al dat gebabbel eigenlijk voor niets geweest.
Succes met netwerken!